Posted on

Så jobbar du upp en e-postlista

Rätt gjorda utskick till en e-postlista är fantastiska av flera skäl:

  1. Kunder får nyttig information om din värld.
  2. Möjliga kunder får chansen att se vad du är för någon och vad du står för innan de bestämmer sig för      att inleda en affärsrelation med dig.
  3. Du håller dina egna kunskaper om ditt ämne på topp eftersom du måste överraska i varje brev.

Smarta Listan! Så får du fler prenumeranter på ditt nyhetsbrev

1. Börja med att skriva några nyhetsbrev som du kan visa upp på sajten för att besökarna. På så sätt kan besökarna få se vad de får för att ge dig sin e-postadress. Ingen vill hamna på en nyhetsbrevs lista som endast handlar om att kränga saker.

2. Motivera besökare att börja prenumerera genom att ge bort ett erbjudande (någon värdefull information som kommer i e-posten direkt när de börjat prenumerera till exempel) Att ge saker gratis är inte att rekommendera. Många är rädda för att internet för med sig en massa spam på gratisprylar .

3. Igen – Berätta vad man kan förvänta sig att få om man börjar prenumerera – skriv inte bara “Prenumerera på vårt nyhetsbrev”. Du måste berätta varför någon ska ge dig sin e-postadress. Hur många nyhetsbrev prenumerar du på och varför?

4. Ha en tävling där du lottar ut något från din sortiment så att du kan samla in e-postadresser av dem som tävlar.

5. Se till så att din box där man kan fylla i prenumeration syns tydligt på dina viktiga sidor på sajten.

6. Begär inte för mycket information av dina prenumeranter. Det räcker med e-postadress. Så fort du börjar begära in namn, adress och andra kontaktuppgifter kommer du att förlora många möjliga prenumeranter. Om du sköter ditt nyhetsbrev så kommer du att få de där uppgifterna till slut i alla fall – eftersom prenumeranterna kan bli kunder.

7. Berätta vad du kommer att göra med prenumeranternas adresser – en privatpolicy helt enkelt – så att besökarna känner sig säkra på att de får just det du lovat och inget annat och att du inte samlar adresser för att sälja dem eller byta dem med andra.

8. Lägg till en rad som uppmuntrar läsarna att vidarebefordra brevet till sina vänner i varje tipsbrev. Gör breven också läsbara vid utskrift.

9. Lägg till en uppmuntran att prenumerera på ditt brev i din signaturfil så att du marknadsför nyhetsbrevet automatiskt med varje mail du skickar.

10. Och det självklara – lockas inte av att köpa några tusen e-postadresser för att börja spamma. Det spelar ingen roll om det är tillåtet att skicka e-post till företagsadresser – ingen gillar det. Skapa istället en e-postlista som har egen kraft att växa med hjälp av ett bra innehåll och stark integritet.