Posted on

Instagram som marknadsföringskanal?

Instagram är liksom Twitter och Facebook ett utmärkt social media och verktyg att använda för kommunikation mot befintliga och nya kunder. Instagram bjuder in till ett personligt möte i det allra enklaste, där du som säljare får möjlighet att inför en relevant publik visa på vem du, ditt företag och era tjänster/ produkt är och gör nytta.

 7 steg för att komma igång med Instagram som företagare

1. Börja med att ladda ner appen, registrera dig och välj ett enkelt användarnamn. Välj gärna samma användarnamn som ditt företagsnamn.

2. Lägg upp en profilbild på er logotyp, så att era följare direkt förstår vilka som står bakom kontot.

3. Lägg till din hemsida, facebooksida och skriv vilka ni är i profilinformationen.

4. Använd sökfunktionen för att hitta potentiella kunder. Dra er inte för att följa andra. Börja med att lägga till folk du känner. Genom att kolla din facebookkonto kan du se hur många av dina vänner från Facebook som använder Instagram.

5. Publicera bilder. Samla på dig en del bilder som du kan publicera efterhand. Förslag är att inrikta dig på ett tema, ex ”bakom kulisserna” om du driver ett eventföretag. Fota ”nyheter i butiken” om du har en butik. Eller skriv roliga pratbubblor till era bilder. Kollage är också en ide. Försök var unik i din stil.

6. Skaffa en strategi för hur ofta ni publicerar, vad och vem som publicerar.

Nu till det svåra, vad ger Instagram i pengar? Hur kan man tjäna pengar på Instagram? Att ha en anställd som lägger tid på publicering av bilder och bildbehandling kostar pengar. Hur kan ni mäta aktiviteten? Hur får ni större täckningsgrad och hur ökar försäljningen? Det kommer jag skriva om i nästa inlägg.