Posted on

Hur marknadsför man en e-butik?

Varför ska man marknadsför en e-butik? Dum fråga. Alla vet att man måste göra reklam för sina varor oavsett om man har en fysisk butik eller en butik online. Men att göra reklam för sina varor är en sak. Att marknadsföra butiken en annan.

Mer än bara varor
Kunden köper mer än bara en vara – omständigheterna kring köpet påverkar. IKEA hade aldrig blivit så stora om deras platta paket inte fungerat. Att köpa möbler är krångligt, tungt att bära och svårt att frakta. Själv undviker jag Telia butiken för deras extremt långa köer, likaså väljer jag då det går var jag vill hämta mina paket på posten. Jag älskar njuta chokladcafe i Hjo, för den mysiga atmosfären, där står jag gärna i kö för jag vet att det är värt det.

Så hur ser miljön ut kring din e-shop?
Erbjuder ni garantiförsäkringar? Upplever kunden trygghet i sitt köp? Byte utan krångel? Lättlästa köpevillkor, olika betalningslösningar? Jag handlar gärna online för att jag lättare kan se utbudet. Är utbudet smalt i en online shop och fraktavgiften för hög handlar jag hellre i fysisk butik. Känner jag inte igen varumärket vill jag gärna läsa recensioner från andra kunder. Hur fungerar ni? Vad baserar du ditt köpbereende och val på?

Tips för att få fler kunder att handla i din online butik
Kunder väljer er butik av ett antal kombinerade skäl. Den mix av orsaker, utgör helheten och blir din butiks ”personlighet”.

Mina tips:
1. Talande bilder. Visa dina produkter i flera olika vinklar.
2. Låt kunderna recensera produkterna och gilla i sociala medier. Berätta sen hur många som gillar er.
3. Jobba med att skapa trygghet för kunden. Ge garantier och kundvård.
4. Något för alla. Olika kunder gör olika val. Några vill handla trendigt, andra klassiskt. Unikt eller välkänt. Dyrt och billigt. Hjälp kunden med olika val.
5. Berätta för kunden varför de ska välja er.
6. Grafiskt tilltalande.
7. Enkelhet att hita, söka och navigera.

Ps: Glöm inte att du i högsta grad kan påverka kundens upplevelse av din butik.