Posted on

Steget till Online handel

Idag kommer ett inlägg från gästbloggaren Åsa från företaget Gibbli. Här skriver hon om hur idén kring företaget tog fart och hur hon sedan gick vidare och valde sin webblösning. Idag säljer företaget doftljus online.

Steget till Online handel

En dröm om att ha något eget att bygga något från grunden. Ansvaret men också makten att få bestämma själv. Önskan att få vara sin egen och kanske en dag kunna livnära sig på det. En bekant sade en gång; -”Du kan inte vänta på att du ska få den bästa affärsidén eller uppfinningen ska komma till dig. Börja med något och så ta det därifrån”.

Från skrubb till doftljus

Så en dag så kom det sig att mitt liv korsades med återförsäljaren av kroppsskrubb som jag älskar och kunnat köpa lätt i den staden jag bodde tidigare. Så på ett kick så var företaget skapat (ja lite byråkrati och pappers exercis var det) och jag lade första ordern och hade snart bokat ett första homeparty för de närmast sörjande. Jag tog in fler kroppsprodukter duschlotion, bodylotion, tvålar etc. Det köptes in ljus och lyktor. Lagret växte snabbt och det spretade bra. Det går något år och tanken på att skapa en e-handel börjar gro i mitt huvud. Samtidigt märker jag att en av leveratörena nischar sig på doftljus. Beslutar att göra detsamma. Jag vill nischa mig och skapa en online butik för doftljus som komplement till hemförsäljningen. Men hur gör man? Vad ska man välja? Vem kan jag lita på?

Webbhandel

För mig uppstod ett vägval. Antingen köpa en färdig paketerad lösning som kostar en slant/månad men som hanterar alla kommande uppdateringar och säkerhet och minimerar tekniska fel. Jag får ett färdigt format att stoppa in mina produkter i men som sagt formatet är färdigt. Jag tycker ju web och utveckling är kul och lite naivt men med tillförsikt väljer jag WordPress. Världens största open source webbsystem som du kan bygga en webshop i. Inte programmera utan arbeta i ett lätthanterligt CMS. Jag är fortfarande nöjd över WordPress som ständigt utvecklas ska jag säga men det tar sin tid och du måste köpa hjälp i rätt många lägen. Jag hade visst ett tema, mig helt ovetande, som inte följde WordPress uppdateringar och slutade sedan helt att klara av lagerhanteringen. Här kom mina hjältar från Oxit och styrde upp det hela och gav mig hemläxa som jag jobbar på än idag.

Domän

Men det är ju inte bara att man ska ha en butik den ska ju ha en plats på nätet med. Jag valde även en domänleverantör som jag senare får byta i ren panik då sidan går så segt att sirap från kylskåpet rinna som vatten i jämförelse. Även här hjälpte min webbleverantör med tips och råd och kryckor. Leverantören jag hade menar på att jag har för mycket bilder och lite andra standard argument. Mina hjältar testar min site på en annan domän och det går som hejsan. Dessutom i samma prisklass som den tidigare leverantören. Bytet var ett faktum. Har nu haft Oderland som webbhotell i ett år
och det fungerar lysande.

Tack Åsa på Gibbli som delade med sig om sina erfarenheter kring webbygge.

För er som går i tanken om att starta en online butik så är det minst lika svårt att skapa en online butik som en fysisk butik. Det är bara olika förutsättningar. Att skapa en online butik är inte det lättaste, du behöver lära dig en hel del om de tekniska förutsättningarna. Därefter behöver du ha en marknadsföringsplan att luta dig på. Vi hjälper dig gärna i starten av ditt projekt och följer dig längst vägen. Kontakta oss för mer information.