Publicerad

Mervärde direkt på webbplatsen

När det talas om mervärde tänker de flesta på mervärdesförsäljning. Det är när ett företag kan sälja extra eller tillhörande produkter i samband med ett annat köp. Ett företag som är duktiga på detta är möbeljätten IKEA. Du kommer med stor sannolikhet ut med både värmeljus och klädrullar efter ett besök, oavsett vad det var du tänkte köpa från första början. 
 
Mervärde kan däremot involvera mer än bara försäljning. Det kan vara i form av information, extratjänster och det kan erbjudas direkt på webbplatsen.

Källa: Unsplash

Det lilla extra

Mervärde handlar om att ge sina kunder det lilla extra, skriver Driva Eget. Det här behöver inte var i form av produkter. Det kan vara att erbjuda användarvänliga tjänster, vilka egentligen inte behövs men som gör besöket eller köpupplevelsen bättre. Det kan handla om att erbjuda fler betalmetoder vid beställningar på höga belopp. Det kan vara att bygga en relation med kunden, vilket är en fördel för båda parter. Det ger dig en chans att samla information om vad kunden vill ha mer av, samtidigt som de får en bättre tjänst. Ibland kan det räcka med att leverera mer än du lovar, t.ex. att du skickar en vara snabbare än utlovat.

Extra tips & information

Mervärde kan även var i form av tips, sidoprodukter eller gratis mervärde. En webbplats som säljer flyg- eller tågbiljetter kan med fördel ha blogginlägg och artiklar som beskriver olika destinationer och ger tips på sevärdheter, väderprognoser och andra aktiviteter. En nätbutik som säljer sportutrustning kan ge exempel på närliggande elljusspår, tennishallar eller simhallar. De kan också inkludera information om hur man bäst tar hand om sin produkt, vare sig det är tvättråd eller hur man bäst lindar ett racket eller en hockeyklubba. Spelbolaget bet365, som erbjuder odds och sportspel på nätet, har valt att rapportera om de senaste sportnyheterna och om kommande matcher. Det går att läsa om svenskarna som har valts in NHL, såväl om hur det går i SHL. Där du kan få såna här ”gratis tips” i form om vad Oddsen pekar på just nu. Ex. Oddsen pekar just nu mot att det är Luleå Hockey som vinner SHL (4.00), medan Tampa Bay Lightning är favoriter i NHL (8.00).

Tillgänglig kundtjänst och service

Ett annat sätt att ge användare och kunder mervärde är att ha en tillgänglig kundtjänst. Den kan vara öppen både för befintliga kunder som potentiella. Där ska de kunna få svar på frågor om beställningar, produkter och användning. Privata Affärer skriver att kunder tenderar att återvända till en tjänst eller en butik om de har blivit väl bemötta. Även om det kan vara omständligt att svara på alla frågor, små som stora, är det ett bra sätt att locka kunder. Detta brukar också generera bra omdömen på jämförelse- och recensionssidor. Det är samtidigt viktigt att svara sina kunder på alla kanaler. Det är inte alltid frågor skickas via mejlen. De kan publiceras öppet på sociala medier. Då är det extra viktigt att ge ett svar, eftersom det kommer att läsas av alla som ser inlägget.

Vilken typ av mervärde du kan erbjuda på din webbplats beror helt på vilka tjänster du erbjuder. Det är däremot bra att undersöka vad du kan göra för att ge dina kunder det lilla extra. Det kommer att löna sig i längden. 

Källa: Unsplash