Publicerad

Glöm inte bort webbplatsen i mobilen

De flesta strävar efter att göra sina webbplatser lättnavigerade, informativa och välkomnande. Det här gäller oavsett vilken enhet som används för att besöka webbplatsen, men det är en punkt som lätt glöms bort. 
 
Idag förväntar sig de flesta användare att en webbplats ska vara tillgänglig i både mobilen, på surfplattan och datorn. Om den inte är det finns det en risk att webbplatsen tappar läsare, och i värsta fall kunder.

Svenskarna föredrar mobilen

Surfandet på datorn håller på att minska till förmån för surfandet i mobilen. Det här är en återkommande trend enligt Internetstiftelsen, som årligen granskar svenskarnas internetvanor. Enligt rapporten från 2019, som finns
på https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/ använder 87 procent av svenskarna dagligen internet i mobilen. Motsvarande 67 procent använder internet på datorn. Statistiken visar också att det är fler kvinnor än män som använder internet i mobilen, 90 respektive 85 procent. För att optimera sin synlighet på internet är ett tips att ta reda på hur målgrupperna som du vill nå ut till använder internet. Om de är flitiga mobilanvändare är det väsentligt att ha en webbplats som passar i mobilen.

Källa: Unsplash

Nå ut till kunderna på språng

Onlinebaserade företag kan gå miste om kunder om de inte har en webbplats som går att använda i mobilen. Streamingtjänster som Netflix och Spotify skulle tappa oerhört många tittare och lyssnare om de inte var tillgängliga på portabla enheter. Bettingbolagen skulle tappa spelare. Bettare förväntar sig att kunna ta del av fotbollsnyheter och odds tips på sidor som https://extra.bet365.com/news/sv/Fotboll, oavsett om de befinner sig på en sportbar, på plats vid arenan eller hemma. De vill kunna spela på matchodds och vinnarspel, exempelvis på vilka som vinner EM 2021 – England är förhandsfavoriter med oddset 6.00, eller på livebetting under matchens gång. 

Även fysiska verksamheter behöver mobilanpassade webbplatser. Restauranger, taxibolag och butiker kan annars gå miste om gäster och kunder, som letar efter en bra plats att äta eller handla hos när de befinner sig i närheten.

Responsiv eller mobil webbplats

Det går att göra en webbplats tillgänglig i mobilen på två sätt, uppger https://webdesignskolan.se/webdesign/. Antingen är webbplatsen responsiv eller så är det en mobil webbplats. 

En mobil webbplats är en fristående webbplats som webbmästaren hanterar och uppdaterar vid sidan av den huvudsakliga webbplatsen. En responsiv webbplats är en och samma webbplats som anpassas automatiskt efter skärmstorleken på besökarens enhet. På mindre enheter förminskas eller plockas överflödig information bort för att göra användningen smidigare. Här är det viktigt att kontrollera att inte för mycket information plockas bort. Det går däremot att justera detta utan att det påverkar webbplatsens datorversion.

Källa: Unsplash

Ett annat alternativ för att nå ut till mobilsurfare är att erbjuda en app. Beroende på vilken typ av webbplats och tjänst som erbjuds, t.ex. om det är en e-butik, kan det vara ett bra sätt att ge kunden en mer personlig upplevelse. Appar tenderar däremot att vara dyrare att driva än exempelvis responsiva webbplatser, och de kräver mer underhåll. 

För att vara tillgänglig på nätet är det viktigt att webbplatsen är anpassad efter flera olika enheter. Det låter dig nå ut till fler besökare och potentiella kunder, samtidigt som det ger ett mycket mer professionellt intryck.